10 augustus: Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu 10 augustus: Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu

10 augustus: Phnom Penh

Door: Juanita

Blijf op de hoogte en volg Juanita

10 Augustus 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Om 5.00 uur is de zon al op en geen wolkje aan de lucht. Ik ga naar beneden met mn kopje koffie en kriebels in mijn buik. Toch spannend. Ten eerste of de chauffeur ons wel op komt pikken, dus of we € 200,00 kwijt zijn en ten tweede de vlucht zelf. Na x sigaretjes en kopjes koffie komt hij dan toch echt opdagen. Er is geen weg meer terug. Hihi! Ook boven het vliegveld is het stralend weer. Zelfs het personeel van de organisatie is opgetogen voor ons. En daar staat ie dan: Een prachtige dichte helicopter in Ferrarirood. Da’s een teken. Terwijl we op de piloot wachten komt er een stoet Cambodjaanse werklui voorbij. Ze wensen ons allemaal goedemorgen: Suesadai! Het klinkt als suecide day! Uhm….. Bij de helicopter aangekomen moeten er natuurlijk foto’s gemaakt worden. Ik merk op dat er op de neus staat dat er een first aid kit inside is. De piloot zegt in onvervalst New Zealands: Yeah, you’ll be allright! Hahaaa! Als we gaan, gaan we met humor…

Er zijn, naast de piloot nog vijf zitplaatsen. Een voorin, vier achterin. Tom mag voorin, want het was zijn idee. Ik wil best in het midden, op voorwaarde dat ik een paar goede foto’s van een van de anderen mag pikken. Geen probleem. Ingrid denkt er net zo over, dus Wim en Annet belanden bij de raampjes. Na een korte veiligheidsinstructie mogen we aan boord. Het opstijgen is raar, zo recht naar boven. Er volgt een prachtige vlucht boven Ankor en het Tonle Sap meer. Alles wat we gisteren vanaf de grond gezien hebben, zien we nu vanuit de lucht. Met uitleg van de piloot deze keer. Af en toe maakt hij een scherpe bocht om ons iets moois onder de heli te laten zien. Het is nog leuk ook! Na 20 minuten staan we weer aan de grond. Absoluut de moeite van het vroege opstaan en de euro’s waard.

Terug in het hotel hebben we nog 20 minuutjes om bij te komen. Lars heeft allebei de koffers al naar beneden gesjouwd (de schat), dus als ik bijgekomen ben, kunnen we de bus in. Op naar Phnom Penh!

Onderweg stoppen we bij een markt waar vooral groente, fruit en insecten verkocht worden. DE kans om gebakken spin te eten en een spin over je lijf te laten kruipen. Ik ga gebakken spin eten vandaag. Na die helicoptervlucht is niks weinig meer eng. Hij smaakt een beetje zout en vet en verder niks. Na afloop heb ik nog een half uur van die vlimmertjes in mijn mond. Da’s dan weer een nadeel. Een spin over mijn lijf laten lopen, laat ik even achterwege. Dat kan pas na een ballonvaart…

Na weer een paar uur rijden door mooi landschap (Cambodja is echt mooi) komen we bij het hotel in Phnom Penh aan. Het is een gebouw met 13 verdiepingen. Wij slapen op de achtste. Da’s best hoog. Als we even uitgeblazen hebben gaan we op zoek naar de Russian Market. Met een tuktuk laten we ons rijden. Als we aankomen blijkt die gesloten. Dus dan maar op zoek naar avondeten. Weer met de tuktuk naar de Mekong. Lars doet de onderhandelingen met de tuktukman deze keer, want hij vindt mijn tactiek niet zo goed. Van 5 dollar weet hij naar 3 dollar af te dingen. Als we bij de rivier aankomen, heeft de tuktukman niet terug van 5 dollar. Na veel gehannes, geven we hem gewoon de 5 dollar. Toch goed onderhandeld, hoor Lars… Hahaaaa!

We eten aan de boulevard. Die is zo ver van de rivier, dat we hem niet zien. Maar dat maakt het eten er niet minder lekker om. Lars eet Loc Lac, ik Amok. Onder het genot van een onthoofde kokosnoot, smaakt het allemaal prima. Ik denk dat ik thuis ook eens Amok ga maken…

Terug in het hotel gaan we vrij snel slapen. Morgen de city tour. We kunnen lekker uitslapen. We vertrekken pas om 9 uur.

  • 13 Augustus 2017 - 08:58

    Jean-Pierre:

    Die Amok maak je dan toch wel helemaal zelf he, en niet uit een pakje? ;)
    Dat doe ik ook altijd........

  • 13 Augustus 2017 - 10:08

    M.Theuws:

    Een geweldig verhaal!!! En welk ongedierte heeft lars gegeten.?haha

  • 13 Augustus 2017 - 11:11

    Juanita:

    Amok is nooit uit een pakje ...
    Lars is geëxcuseerd. Die eet elke dag het plaatselijke ontbijt

  • 13 Augustus 2017 - 14:33

    Ien Van Tatenhove:

    Leuk die verhalen! We hebben een beetje kunnen volgen waar jullie uithangen.
    Sterkte met het afscheid van zoveel moois en jullie belevenissen pak maar in de koffer.

  • 13 Augustus 2017 - 21:45

    José:

    Yehhhhhh STOERE CHICK!!! Ga ze gewoon vliegen in een HELekopter en nog bewust een echte spin eten ook.
    Wanneer doen we onze ballonvaart?????? Die gaat ook recht omhoog dus da ken je al.

  • 14 Augustus 2017 - 02:40

    Juanita Theuws:

    @tante Ien: Moe maar voldaan naar huis nu...
    @José: Eerst een spin over mn lijf laten lopen. Dan lukt de ballonvaart ook....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juanita

Actief sinds 22 Jan. 2017
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 8939

Voorgaande reizen:

24 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Vietnam-Laos-Combodja

Landen bezocht: