2 augustus: Ban Muang Ngoi - Reisverslag uit Ban Muang-Mai, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu 2 augustus: Ban Muang Ngoi - Reisverslag uit Ban Muang-Mai, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu

2 augustus: Ban Muang Ngoi

Door: Juanita

Blijf op de hoogte en volg Juanita

02 Augustus 2017 | Laos, Ban Muang-Mai

Lars gaat niet mee. En hij heeft gelijk. Om 7 uur staat een gedeelte van de groep klaar om de monniken te zien, maar ze waren om 6 uur al langs geweest… Wel in alle vroegte rustig wakker kunnen worden met kraaiende hanen die vreselijk hun best deden, dat dan weer wel.

We ontbijten in hetzelfde restaurantje als waar we gisteren gegeten hebben. Vers stokbrood met een eitje. De bagage wordt naar de boot gebracht. De groep verdeelt zich over drie bootjes. Wij zitten in het bootje waar maar 7 mensen in kunnen. Het is wel net zo lang als de andere boten, dus we hebben lekker veel beenruimte. We zitten dus business class.

De eerste tussenstop is bij een dorpje dat er binnen twee jaar niet meer zal zijn. Even verderop wordt een dam gebouwd voor elektriciteitsvoorziening, met als resultaat dat dit gedeelte onder water komt te staan. De dorpsbewoners, ca 200 personen, krijgen wel een ander stuk land aangeboden, maar moeten evengoed helemaal opnieuw beginnen. En ze worden bij andere dorpen gestopt, terwijl ze al eeuwen met z’n 200 bij elkaar wonen. Best een beetje tragisch.

Verderop op de rivier zien we de dam in aanbouw. Hij wordt gebouwd door Chinapower. De gids is geen fan, maar zegt er meteen bij, dat hij dat eigenlijk niet mag zeggen. Zulk soort opmerkingen volgen er meer. Deze meneer weet duidelijk wat er in de rest van de wereld speelt…

Het tweede dorpje dat we bezoeken is iets toeristischer. De vrouwen verkopen zelfgeweven doeken en sjaals. Huis aan huis aan huis hetzelfde. Misschien moet iemand een ander idee krijgen? De laatste verkoopt geen draad meer natuurlijk.

Rond 4 uur komen we aan bij het dorpje waar we overnachten. Ons exclusieve plekje in de natuur loopt over van de toeristen. Hahaaa! Maar het is wel heel relaxed. In onze primitieve bungalow doen we een slaapje. Ik blijk de twee uur die ik ’s ochtends eerder opsta in te halen als dat ’s middags mogelijk is. Weer twee uur vast geslapen. Maar veel meer is er ook niet te doen. Met Anita en Wim lopen we even een stukje door het dorpje. De tempel wordt bewoond door jonge monniken. Iedereen is erg vriendelijk. Voor het eten beland ik met Anita in een restaurantje waar ze de beste koffie in tijden serveren. Lekker even een uurtje gekletst. Dan gaan we eten.

De groep besluit voor a’la cart te gaan en dat hebben we geweten. Om zeven uur hadden we alles besteld. Om 10 uur kreeg de laatste voedsel, niet wat hij besteld had… We hebben het wel gezellig gehad. Iedereen gaat op tijd slapen, want we moeten om 6 uur klaar staan voor het ontbijt. We vertrekken op tijd om zoveel mogelijk tijd in Luang Prabang te hebben. Morgen maken wij de hanen wakker :-)!

• 03 Augustus 2017 - 14:16

M.theuws:

dat wordt kraaien dan. Goed verhaal
    groeten

• 03 Augustus 2017 - 19:51

Jos:

HA zo s da!! Stomme ha ha hanen laat ze maar eens n poepke ruiken. Een Nederlands poepke nog wel, da zal ze leren.

• 03 Augustus 2017 - 22:38

Mieke:

Je hebt vakantie Jua, dan sta je toch niet om 6 uur op!!??

• 03 Augustus 2017 - 22:39

Mieke:

Heeel veel plezier nog.xx

• 06 Augustus 2017 - 11:28

Juanita Theuws:

@Jos: Da poepke hebben ze inmiddels geroken, maar dat vertel ik nog wel. (5 augustus)
    @Mieke: Heerlijk rustig wakker worden en mijn verhaaltje schrijven. Geen beter moment van de dag dan zo vroeg... Dankjewel!