3 augustus: Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu 3 augustus: Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu

3 augustus: Luang Prabang

Door: Juanita

Blijf op de hoogte en volg Juanita

03 Augustus 2017 | Laos, Luang Prabang

Normaal sta ik 2 uur voor het ontbijt op, maar vandaag maar even niet. Slecht geslapen. Waarschijnlijk omdat er geen airco was, maar alleen een ronddraaiende ventilator. Iedere windvlaag wakker geweest voor mijn gevoel. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb de haan wel wakker gemaakt… Om zes uur gaan we ontbijten. Drie kwartier later zitten we weer in de bootjes. Prachtige omgeving weer. De bootjes zijn voorzien van oude autostoelen, waarvan de leuning naar achter kan. Een vertrouwde houding, dus ik slaap ongeveer drie kwartier van het uurtje dat we varen.

Bij de aanlegsteiger staat de bus te wachten. Nog een kleine vier uutjes rijden en dan zijn we in Luang Prabang. Met recht de Parel van Azie genoemd. Het is er nog steeds relaxed. Je kunt gewoon zonder doodsverachting oversteken. Maar voor we daar achter komen leveren we eerst de was in. EINDELIJK.En gaan we eerst douchen en een klein slaapje doen. Afijn…twee uur later…. Er werd een citytour per Tuktuk aangeboden, maar die laten we schieten. Ik wist van 14 jaar geleden nog, dat hier alles goed te lopen is. Dus als we uitgeslapen zijn, gaan we naar buiten. Na 100 meter begint het te stortregenen. Da’s een teken… Dus weer terug naar het hotel en een half uurtje later de tweede poging.

We lopen op ons gemak richting centrum. Ze zijn net de avondmarkt op aan het bouwen. Halverwege komen we Anita en Lizzy tegen bij een koffietentje. Even gekletst en koffie gedronken en toen weer door. Als we richting rivier lopen, komen we verschillende tempels tegen waar net het avondgebed van de monniken bezig is. Een paar foto’s gemaakt en tempelcomplexen bekeken met op de achtergrond de mantra’s van de monniken. Heel relaxed allemaal. Ineens herken ik een plekje waar ik 14 jaar geleden een mooie foto heb gemaakt van een monnik die onder een boom zat te lezen. Nu heb ik dezelfde foto gemaakt, maar dan zonder monnik. We kopen kaarten en een kadootje (voor wie? Spannend!!!) en gaan via de avondmarkt terug. Uitgebreid avondeten zien we niet zitten, dus we kopen wat cakejes voor op de hotelkamer. De kaarten worden beschreven en dan gaan we slapen. Morgen WEER vroeg dag voor de bedelronde van de monniken. Om half 6 worden we voor het hotel verwacht. Ben nu alleen nog benieuwd wanneer we de kaarten op de post doen. Is altijd weer afwachten :-)

• 05 Augustus 2017 - 06:56

Jean-Pierre:

Goed om te lezen dat jullie de nodige rustmomenten inbouwen.
    En die haan zal wel gedacht hebben: who the hell is that! ( en dan op zijn Laos).

• 05 Augustus 2017 - 10:37

Jos:

Die kaarten die kaarten toch altijd hè.
    Je kan ze altijd nog op schiphol op de post doen joh. Misschien zijn ze er dan nog sneller ook ;--)
    Don't worry be happy x

• 05 Augustus 2017 - 12:08

M.theuws:

leuk dat je sommige plaatsen nog herkende. het museum hebben jullie zeker overgeslagen? Grrrr
    Ik weet waar en wanneer jullie de kaarten posten. In Rijen tegelijk met de kerstkaarten.
    groeten

• 06 Augustus 2017 - 11:25

Juanita Theuws:

@JP: Met die hitte moet je ook wel een beetje.
    @Jos & sma: die kaarten worden door de gids (mister Na) op de bus gedaan in Vientiane. Goed geregeld, toch?