1 augustus: Muang Khua - Reisverslag uit Ban Muangkao, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu 1 augustus: Muang Khua - Reisverslag uit Ban Muangkao, Laos van Juanita Theuws - WaarBenJij.nu

1 augustus: Muang Khua

Door: Juanita

Blijf op de hoogte en volg Juanita

01 Augustus 2017 | Laos, Ban Muangkao

Om half 6 met een kopje koffie en een sigaretje het resort zien wakker worden. Heerlijk! Na het ontbijt van half 8 vertrekken we richting de grens. Twee uur later zijn we er. Nog een groepsfoto met mister Sang en de chauffeur en dan begint de uitcheckprocedure voor Vietnam. Die is snel voorbij. De Laotiaanse gids en twee chauffeurs wachten ons op en in twee busjes rijden ze ons naar de Laotiaanse grens. En dan volgt een feest van herkenning. In de rij voor twee formulieren waar we ons paspoort op over kunnen schrijven. Als alles ingevuld is, in de volgende rij voor douanemeneer 1. Die schrijft ons paspoort over in een groot boek. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben is het 11 uur geweest en de douanemeneer vertelt nors, dat het 11 uur geweest is, dus dat we nu meer moeten betalen. Ze draaien tenslotte overminuten nu… “Oke dounameneer, wat jij wilt.” Bij het volgende loket wacht een douanemeneer die iets anders uit ons paspoort overschrijft in een een ander boek. Of hetzelfde, wie zal het zeggen. Dan loket 3 waar een douanemevrouw het wisselgeld geeft. Bij loket 4 betalen we weer wat. Ik weet niet meer precies waarom. Eigenlijk hadden we nog een loket 5 gehad waar een dokter had moeten zitten om onze temperatuur op de meten, maar de dokter had een ATV. Scheelt toch maar mooi weer een dollar. Maar misschien hebben we die ook al wel bij loket 5 betaald. Afijn: We zijn in Laos.

Na een mooie rit hebben we een tussenstop in een dorpje. De gids stelt zich voor. Meneer Na. Hij noemt ons brothers and sisters, want meneren en mevrouwen is te afstandelijk. In het dorp zie en voel je meteen dat je in een ander land bent. Een ander soort rust. De lunch eten we in de bus: Chips, popcorn en koekjes. Dat hadden we tenslotte gisteren gekocht. Na een mooie, ietwat ruige rit door de bergen komen we bij het guesthouse aan. Prachtig uitzicht op de rivier en bergen vanaf het balkon.

Eigenlijk wilden Lars en ik in Luang Prabang een Aircomiddagje houden, maar we besluiten om dat hier te doen. Eerst even geld wisselen. Ik stel voor om even snel alleen te gaan, zodat Lars op de kamer kan blijven, maar hij wil mee (trots!)We zijn weer miljonairs! Bijna 4 miljoen kip voor 200 euro. We kijken of we nog iets kunnen kopen, maar vinden niets. Zelfs niet voor 4 miljoen… Terug in de kamer duik ik op mijn bed en slaap vervolgens 2 uur heel erg vast. Het zal nodig geweest zijn. De hitte vraagt nog best wel wat van je lichaam blijkbaar. Even wakker worden op het balkon en dan gaan we eten.

Gelukkig hebben ze de koriander uit het eten gelaten en er los bij gedaan. Dus heerlijk gegeten . De gids deelt rijstwijn uit, waar je ook je ramen mee had kunnen zemen. Sterk spulletje. Een tweede ronde sla ik beleefd af. Mijn slokdarm is al afgebrand. Ik klets nog even gezellig na met Wim. De rest gaat richting hotel, maar Lars, Tom, Wim en ik bespreken nog even hoe we de wereld kunnen redden. Als die missie volbracht is (zouden de wereld toch eens naar ons luisteren…) gaan we weer richting hotel. Morgen wil ik de bedelmonniken zien, dus ik mag weer vroeg uit bed. Lars besluit morgen of hij mee gaat.

  • 02 Augustus 2017 - 15:54

    Jean-Pierre:

    Ik luister toch altijd naar jouw!?

  • 03 Augustus 2017 - 20:06

    Jos:

    LET OP les 1: als je een snips of snaps of bocht krijgt aangeboden hoe sterk ook, NOOIT afslaan. Vlg mij is al gebleken uit je verhaal dat je er goeie bomen over op kan zetten. Hoe meer draaaaaank hoe beter de idealen tot zijn recht komen. Je slaapt er ook nog eens goed op.
    + hey niemand kent je, snappen zullen ze die toeristen nooit vrees ik. Dus........leef je uit.
    (Je hebt er de leeftijd voor en nou kant nog, vraag maar aan Lars ;-)

    Succes skatje
    Ps wel ff aan de groep en gids doorgeven dat je een btje langzaam word van draaaaaank hè. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juanita

Actief sinds 22 Jan. 2017
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 8945

Voorgaande reizen:

24 Juli 2017 - 15 Augustus 2017

Vietnam-Laos-Combodja

Landen bezocht: